Hoofdstuk 5: de late 17e eeuwse barok, opera in Engeland en Duitsland
5.3 Opera en Singspiel in Duitsland
De eerste publieke opera buiten Venetië was in Hamburg (bloetijd: 1678-1738). De Hamburgse Opera presenteerde de eerste Duitse opera, onder invloed van Italiaanse en Franse opera’s. De Duitse opera ontwikkelde zich uit de typisch Duitse traditie van het Singspiel, dat bestond uit gezangen en gesproken dialogen (niet te verwarren met het 18e eeuwse Singspiel, dat een bewerking is van de engelse opera buffa ofwel ballad opera). Thematiek van de Duitse opera werd gevormd door bijbelse onderwerpen, die later werden vervangen door historische en actuele onderwerpen

5.3.1 Richard Keiser
Keiser (1674-1739), vanaf 1697 operadirecteur, componeerde veel werken voor de Hamburgse Opera, waarin hij Italiaanse en Duitse opera-elementen combineerde zoals Octavia

5.3.2 Georg Friedrich Telemann
Naast Keiser moet Telemann (1681-1767) worden genoemd, die wel als een van de meest vruchtbare componisten uit de muziekgeschiedenis wordt aangeduid. Naast 600 ouvertures, 12 jaargangen cantates en 44 passies, schreef hij 45 opera’s waaronder ‘Der geduldige Socrates’ en ‘Die ungleiche Heyrath’.

Luisteropdracht

Audio:www.naxosmusiclibrary.com, CD code: HCD12957-60 (Telemann, Der geduldige Socrates)

vorige | volgende