Hoofdstuk 1: Muziek in het Oude Griekenland en in de vroeg-christelijke kerk
1.7 Betekenis van het Gregoriaans
De ontwikkeling van de west-europese muziek is niet los te zien van het Gregoriaans. Het Gregoriaans is de basis van eenstemmige volksliederen, van de protestantse kerkliederen (Luther, Calvijn) en vrijwel alle meerstemmige muziek tot 1600.

Ook na 1600 gebruiken verschillende componisten -zij het veel incidenteler dan voorheen- het Gregoriaans als (inspiratie)bron:

  • Monteverdi (Maria Vespers)
  • Bach (h-moll Messe, Magnificat)
  • Mozart (Requiem)
  • Beethoven (Missa solemnis)
  • Berlioz (Symphonie fantastique)
  • Verdi (Requiem)
  • Liszt (Totentanz)
  • Hindemith (Mathis der Maler)
  • Orff (Carmina Burana)
  • Strawinsky (Mis)
  • Honegger (Symfonie liturgique)
  • Respighi: Concerto Gregoriano
  • Pärt (Te Deum)

Luisteropdracht

Audio:www.naxosmusiclibrary.com, CD code: BIS-CD-1071-72, Disc 2 track 8, Monteverdi (Maria Vespers))
Audio:www.naxosmusiclibrary.com, CD code: 8.553852, track 8, Liszt (Totentanz, Dies irae)
Audio:www.naxosmusiclibrary.com, CD code: 8.555974, track 1, Honegger (Symfonie liturgique, Dies irae)
Audio:www.naxosmusiclibrary.com, CD code: 8.220152, track 2, Respighi: Concerto Gregoriano (Victimae paschali laudes)

vorige | volgende