Hoofdstuk 1: Engeland en de Bourgondische Gewesten in de 15e eeuw: het begin van een internationale stijl
1.2 Engelse muziek
De Engelse muziek had een voorkeur voor en een duidelijke afkeer van bepaalde compositietechnieken.

1.2.1 Voorkeur compositietechnieken
De Engelse muziek toonde een voorkeur voor

  • homofonie, noot-tegen-noot
  • majeur tonaliteit in plaats van het modale systeem van het vaste land
  • consonant en de intervallen terts en sext
  • parallelle tertsen of sexten

1.2.2 Afkeer compositietechnieken
De Engelse muziek toonde een afkeer van:

  • dissonantgebruik zoals in het Franse motet
  • polyfone schrijfwijzen
  • abstracte theorieŽn en intellectuele spelletjes in muziek zoals te vinden bij onder meer Machaut
De Engelse muziek werd bekend in Frankrijk (Contenance angloise ofwel engelse stijl). Martin Le Franc (zie Grout & Palisca, p. 170) karakteriseerde de muziek als aangenaam.

Luisteropdracht

Partituur:klik hier, Quam pulchra es, Dunstable
Audio:www.naxosmusiclibrary.com, CD code: 8.557341, track 1 (Quam pulchra es, Dunstable)

1.2.3 Gregoriaanse varianten als cantus firmus
De 15e eeuwse Engelse componisten gebruikten de zogenaamde Sarum-versies van het Gregoriaans als cantus firmus in hun composities. Deze waren gebruikelijk bij rituelen in de kathedraal van Salisbury en wijken af van het Gregoriaans op het continent.

vorige | volgende